Thursday 4 July 2013

Kau Mencukupi Untukku...




Aku melalui jalan-jalan yang sukar
sangat,
Bukanlah aku mahukan jawatan
sebesar ini,
Bukanlah aku dambakan kedudukan
teratas sebuah negera,
Bukanlah
impianku untuk menjadi orang pertama
harapan rakyat,Keberadaaanku adalah
kerana Allah mahukan agama ini dijaga,
Kerana agama ini sahajalah
penyelamat segala,
Kerana kebenaran ini sahaja yang
membuka mata,
Menyedarkan hati-hati yang kebutaaan
agama,Islam ini bukanlah semata-mata
luaran pakaian sahaja,
Islam ini bukanlah pada percakapan dan manis
tutur kata sahaja,
Islam ini perlu bergerak seiring dengan iman,Iman
yang membuktikan segala kepatuhan
agama,
Kerana dalam setiap apa pun,
Sama ada hati, percakapan, ataupun
perbuatan, itulah Islam bagiku,Kaffah
menyeluruh,
Kita bukan Islam biasa-biasa.
Maka itu yang aku mahukan ianya
berlaku dalam negara kita,Segala
macam korupsi yang ada,
Apakah dianjurkan Islam?
Dengan segala hak rakyat menjadi hak
milik orang-orang besar,
Adakah itu yang Islam harapkan?
Orang-orang miskin di tepi
jalan,semakin ramai yang
menganggur,jenayah dan maksiat,
berpeleseran seperti syaitan,
Apakah itu yang Islam anjurkan?
Itulah yang mahu aku baiki,
Untuk semua rakyat di negara ini,Kita
ada agama yang memimpin hidup kita,
Kita ada Tuhan yang akan menilai
tingkah laku kita,
Ingat hari kiamat akan muncul, dan
semuanya akan dipertontonkan semula.
Aku memohon ampun atas
kelewatanku,Untuk mengurus negeri ini,
Aku mengetahui batasan aku,
Aku mengakui ketidakmampuanku
pada sesuatu perkara,
Namun, ku mengharapkan, kamu
membantu aku,
Bersama-sama kita bangunkan negeri
ini,Jika tidak ada sokongan kamu,
Aku tidak akan berada di sini,
Ku hanya memohonkan sabarmu,
Ku hanya memohonkan komitmenmu,
Ku hanya memohonkan bantuanmu,
Bantulah aku untuk kita bina negara ini
bersama,
Kerana ianya bukan hak mutlak diriku,
Dia adalah milik kita bersama,
Tetapi keadaannya tidak demikian,
Kau malah menuduh aku bermacam-
macam, Sikapmu yang tidak sabar,
Ianya hanya merugikan kita.
Maka, aku hanya mengharapkan Allah
yang satu,Untuk membantu perjuanganku ini,
Kerana Dia bersikap tidak pernah
meninggalkan hambaNya,Maka aku
hanya berpegang dengan
taliNya,Allahumma, bantulah aku Ya
Allah,kerana aku membawa agamaMu,
Allahumma, sentiasalah bersama-samaku Allah, untuk memimpin negara
ini, Allahumma, kerana cukup
kekuatanMu ya Allah, maka aku merasa
Kau mencukupi untukku.
Bismillahi tawakkaltu 'ala Allah, la haula

wa la quwwata illa billah!


Terjemahan ucapan Dr. Muhammad Mursi

No comments:

KNOWLEDGE IS POWER

KNOWLEDGE IS POWER
DEAR-Drop Everything And Read

Ke Arah Pembentukkan Minda Pendidik Kelas Pertama

"Sejahtera akidahnya, sahih ibadahnya, teguh akhlaknya, terdidik fikirannya, kuat badannya, mampu untuk mengusahakan mata pencariannya, teratur dalam segala urusannya, sentiasa menjaga waktunya dan sentiasa memberi manfaat kepada orang lain" (As Syahid Imam Hasan al Banna)

Istimewanya zaman remaja...

Tujuh golongan manusia akan dilindungi oleh Allah pada hari di mana tidak ada perlindungan kecuali perlindunganNya iaitu:
1) Imam yang adil
2) Pemuda / remaja (lelaki & perempuan) yang tekun beribadat kepada Allah
3) Seorang lelaki yang hatinya terpaut kepada masjid, (hatinya sentiasa ingat) dari masa ia keluar dari masjid hingga ia balik semula ke masjid
4) Dua orang *lelaki yang berkasih-kasihan di dalam (mencari ridha) Allah, keduanya bertemu kerana Allah dan berpisah pula kerana Allah
5) Seorang *lelaki yang mengingati Allah, di masa sunyi sepi sehingga menitiskan air mata.
6) Seorang lelaki yang diajak oleh seorang wanita yang berkedudukan tinggi, cantik rupa parasnya untuk melakukan perbuatan jahat, ia berkata, "Aku takut kepada tuhan seluruh alam"
7) Seorang *lelaki yang memberi sedekah dengan suatu sedekah, lalu disembunyikan sedekah itu, sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diinfakkan oleh tangan kanannya.

Kita lah Ulil Albab...

"Lo! In the creation of the heaven and the earth and (in) the difference of night and day are tokens (of His sovereignity) for man of understanding"

"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan pengantian malam dan siang terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi orang yang berakal"

(Ali-Imran: 190)


"ILMU DAN IBADAH SESEORANG TIADA NILAI NYA DI SISI ALLAH DAN MANUSIA SEKIRANYA MEMBUAHKAN AKHLAK YANG BURUK"

Al-Zukhruf: 43-44

"Dengan yang demikian, berpegang teguhlah kepada Al-Quran yang telah diwahyukan kepadamu; kerana sesungguhnya engkau berada di atas jalan yang lurus. Dan sesungguhnya Al Quran itu memberikan kemuliaan dan peringatan kepadamu (wahai Muhammad) dan kepada kaummu; dan kamu akan ditanya kelak (tentang isi kandungannya yang kamu telah amalkan)."